Ivona Ljevak*1,Tanja Tomić 1

1 Fakultet zdravstvenih studija Sveučilišta u Mostaru,

*Dopisni autor: Ivona Ljevak, Fakultet zdravstvenih studija Sveučilišta u Mostaru, Mostar Bosna i Hercegovina, email: ivona.ljevak@fzs.sum.ba

DOI: https://doi.org/10.17532/dzn.2023.005

Sažetak

Počeci profesionalnog razvoja sestrinstva datiraju od kraja 19. stoljeća osnivanjem prvih škola za medicinske sestre. Na razvoj sestrinstva tijekom povijesti utjecala su razna zbivanja u svijetu, od društvenih, ekonomskih, političkih, te socijalnih događaja. Sestrinstvo je danas tražena profesija i u središtu pozornosti. Povijesno gledano može se pratiti razvoj od samih početaka čovječanstva, no prihvaćanja profesije bilježe se tek zadnjih nekoliko desetljeća. Profesija je to koja se definira kao znanost i umijeće, utemeljeno na dokazima.

Provedeno presječno istraživanje na Fakultetu zdravstvenih studija Sveučilišta u Mostaru, je imalo za cilj ispitati stavove studenata sestrinstva o sestrinskoj profesiji. Korišten je anonimni anketni upitnik, strukturiran za potrebe ovog istraživanja, a koji se temelji na upitnicima autora Kiwanuka Achilles i Snježane Čukljek. Upitnik se sastoji od tvrdnji koje se odnose na poimanje sestrinstva kao profesije, tvrdnji koje se odnose na kontekst društvene vrijednosti sestrinstva i tvrdnji koje se odnose na postojanje svijesti o sestrinstvu kao profesiji. Odgovor na svaku tvrdnju ocijenjen je na Likertovoj skali od 0 do 5. Istraživanju je pristupilo ukupno 97 studenata sestrinstva, od toga 69% studenata preddiplomskog studija, te 31% studenata diplomskog studija. Nije utvrđena statistički značajna razlika ni u jednoj tvrdnji o poimanju sestrinstva kao profesije između preddiplomskog i diplomskog studija. Statistički značajna razlika je utvrđena samo u zadovoljstvu plaće, statistički zadovoljniji su studenti preddiplomskog studija.

Ključne riječi: stavovi, studenti, fakultet, studij, sestrinstvo, profesija.